8 tahun berat sudah 120kg


PASIR MAS – Usianya baru lapan tahun namun berat badan kanak-kanak bernama Muhammad Mukhriz sudah mencecah 120 kilogram (kg).

Ekoran berat badan Mukhriz yang terlebih itu menyebabkan kanak-kanak itu menghadapi pelbagai masalah antaranya tidak aktif, sukar bangun dan lebih menyedihkan dia kerap menjadi mangsa ejekan rakan-rakan sebaya.

Bapa kanak-kanak itu, Muhammad Marzuki Che Haron, 47, berkata, perubahan mendadak anaknya itu berlaku semasa Mukhriz diserang sakit sawan ketika berusia empat tahun.

Mukhriz yang dibawa ke sebuah hospital kerajaan kemudian diberi ubat untuk merawat penyakitnya dan sejak itu juga selera makan kanak-kanak itu didakwa menjadi-jadi.

Bayangkan, ketika umurnya berusia lima tahun, Mukhriz sudah mempunyai berat badan kira-kira 30kg.

Marzuki memberitahu, sejak badan Mukhriz naik mendadak itu dia dan isteri, Norhamizan Ab. Rahman, 38, sudah berusaha pelbagai cara perubatan tradisional dan moden untuk menurunkan berat badan anaknya itu.

“Malangnya usaha kami sia-sia kerana berat badan anak saya tidak juga turun malah semakin naik sehingga sekarang sudah mencecah 120kg dengan ketinggian kira-kira 140 sentimeter.

“Doktor hanya menasihati saya supaya menjaga pemakanan Mukhriz namun selepas selera makannya kami sekat badannya tetap sama,” katanya ketika ditemui di Kampung Pohon Gelugor, Chetok dekat sini semalam.- KOSMO

0 Response to "8 tahun berat sudah 120kg"