8 Gambar Kilang Roti Sunshine di Ipoh yang amat meloyakan


Semalam kecoh di facebook berikutan gambar keadaan kilang yang kotor. Sebaliknya, mengikut tinjauan dari pihak sinar harian, isu tersebut bukan baru malah sudahpun sebulan yang lalu. 




Maklum balas yang diterima daripada Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) mengesahkan kilang yang dimaksudkan sudah diambil tindakan.


Operasi ke atas kilang terbabit dijalankan pada 12 Jun yang lalu melibatkan Jaipk, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).



“Hasil pemeriksaan, kita mendapati kilang ini menggunakan logo Halal tanpa perakuan Jaipk malah sijil halal yang dimiliki tidak diperbaharui selama dua tahun.



“Sebanyak tiga lori roti disita dalam operasi itu. Syarikat terbabit didapati melakukan kesalahan di bawah Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 yang boleh dikenakan denda sehingga RM 250,000.


4 Responses to "8 Gambar Kilang Roti Sunshine di Ipoh yang amat meloyakan"

Anonymous said...

Ni la masalahnya dengan roti jenama yg hanya popular kt bandar2, pekan2 dll seumpamanya ni. GMP pn ntah mana. Baik beli roti yg popular seluruh negara. Byk SOP dorang kne jaga.

Anonymous said...

Apa jabatan agama buat, Kalau lesen halal tak di perbaharui selama 2 tahun Dan produk masih di jual. Dah Ada aduan baru bertindak

Anonymous said...

Sekejab jer kilang tu tutup.
Sebulan lagi, bukak balik...
Macam magic magic jer kan.
Saman atau denda tu, jadikan juta2 RM kene bayar, baru tak berani nak ulang tayang dan yg lain2 pon sama takut nak buat.

Anonymous said...

btul ka jg ni??org skrg ni ska mnsabotaj..xde main dukun..mnsabotaj lg keja diorang..