Subhanallah !! Telah Berlaku Satu Kejadian Aneh Pada Jenazah Seorang Remaja Lelaki Ketika Di Mandikan Jasadnya!!!!



Cerita ini diceritakan semula oleh seorang insan yang mengenali rapat dengan pemuda ini...

Apa yang berlaku adalah sebagai pengajaran dan pedoman buat kita yang masih bernyawa
Kisah dan kejadian itu sangat menakutkan tetapi apa yang lebih penting bagi saya ialah kita sebagai hamba-Nya hendaklah insaf dan membersihkan diri kita agar kita juga nanti tidak akan diaibkan sedemikian rupa...

Sepanjang lebih 15 tahun menguruskan jenazah, memang banyak pengalaman pelik yang telah saya lalui. Kisah yang ingin saya ceritakan kali ini ialah mengenai jenazah yang mendapat kemuliaan daripada Allah...

Kisah ini berlaku dalam 12 tahun yang lalu ketika saya baru sahaja bekerja selama tiga tahun bekerja dengan Pejabat Agama Islam Klang....

Yang menimbulkan keinsafan ialah apabila Allahyarham itu saya wudukkan saja, kulitnya yang hitam tiba-tiba bertukar menjadi putih kemerah-merahan...

Wajahnya perlahan-lahan bertukar seperti sedang tersenyum. Sangat tampan, berbeza dengan raut wajahnya semasa hidup....

Mayat tanpa waris ini saya uruskan di Hospital Klang dan umurnya dalam lingkungan 60-an.
Tambahan pula Allahyarham ini mualaf, hitam pula kulitnya. Sudahlah begitu, kaki kanannya cacat pula...

Allahyarham ini saya uruskan dengan seorang lagi kawan. Nama gekarannya ANjang Aki. DIa guru saya dan telah meninggal dunia beberapa tahun lain. Semasa memandikannya, tak ternampak perubahan apa-apa...

Tidak ada yang ganjil berlaku. Tapi yang luar biasanya, apabila kena saja wuduk, dengan takdir Allah kulitnya yang hitam dengan tidak semena-mena berubah wama menjadi kemerah-merahan.
Wajahnya yang kita kata tak lawa tiba-tiba pula menjadi tampan dan yang menginsafkan saya, mukanya dalam keadaan tersenyum...

Cukup tampan, manis dan menyejukkan mata. Bukan saya sahaja, malah arwah Anjang Aki yang sudah banyak pengalaman menguruskan jenazah juga terperanjat dengan kejadian itu...

“Haron! Haron,” tiba tiba Anjang Aki memanggil saya. “Mayat ini cantiklah. Mari. Mari cepat tengok,” katanya lagi sambil menyuruh saya memandang ke arah jenazah yang sedang kami uruskan itu...

Tanpa berlengah saya terus pandang wajah Allah­yarham. Allah Maha Besar… betul apa yang dicakapkan oleh Anjang Aki itu. Waktu itu kami menyaksikan kebesaran Allah dan kemuliaan yang diberikan-Nya kepada hamba-Nya yang soleh...

Mulanya memang kami tak sangka akan berlaku kejadian ini sebab semasa jenazah itu dimandikan tak ada perubahan berlaku...

Tapi apabila saya mula wuduk-kan saja, bermula di bahagian muka, kulitnya yang hitam tiba-tiba beransur-ansur jadi putih...

Lebih menakjubkan, lepas itu kami saksikan macam darah dimasukkan ke dalam badannya. Dimulai dengan bahagian muka. Mula-mula sikit tapi makin lama makin banyak...

Darah itu kemudiannya turun perlahan-lahan sampai ke hujung kaki. Selain keanehan itu, tidak ada keanehan Iain yang berlaku...

Badannya sejuk macam mayat biasa...

Bagi saya, kejadian tersebut menyerlahkan betapa Allah amat menyayangi hamba-Nya yang soleh. Balasan baik itu diberi dan ditunjukkan-Nya di dunia lagi...

Allahyarham ini memang saya kenal. Dia penduduk tetap Klang dan seorang yang sangat baik. Allahyarham selalu berulang-alik ke Masjid Sultan Sulaiman, Klang...

Saya cam Allahyarham sebab sebelum itu saya dapat tahu dia meninggal dunia. Tambahan pula kaki kanannya cacat. Betis dan pahanya seperti melekat.....

Apa yang mengagumkan kami ialah Allahyarham ini walaupun miskin, fakir, tapi dia tak pernah meminta-minta.....

Hidupnya ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kerjanya ialah menjual ubat-ubatan tradisional dari satu tempat ke satu tempat.....

Walaupun pendapatannya sedikit, tapi dia cuma terima wang harga ubatnya saja. Kalau orang beri dia iebih, sebagai sedekah, dia tak ambil.....

Dia akan pulang-kan balik wang itu kerana prinsip hidupnya ialah dia tidak mahu orang bersimpati dengan dirinya. Dia mahu berdikari walau macam mana sulit sekalipun.....

Saya juga diberitahu, apabila Allahyarham membeli roti, selalunya dia akan beli dua ketul. Sebagai contoh, kalau roti itu harganya 50 sen seketul, dia akan beli dua ketul. Seketul dia makan dan seketul lagi dia beri pada budak yang tolong membelikan roti itu.....
.
Selain itu, Allahyarham cuma ada sepasang pakaian saja dan sehelai tuala. Apabila dia hendak mandi, pakaian yang kotor itu dia basuh. Selepas mandi pakaian itu dijemur dan dia pakai tuala.....

Apabila pakaiannya sudah kering, baru dia pakai semula pakaian tadi. Tuala itu dia jemur semula supaya boleh dipakai balik.....

Satu lagi, Allahyarham tidak mempunyai isteri dan anak. Selain itu dia suka berhijrah dari masjid ke masjid kerana tidak mempunyai rumah sendiri. Kalau Allahyarham hendak beli rumah memang tak mampu sebab dia tak ada wang...

Allahyarham ini bukan orang yang suka meminta-minta. Walaupun dia layak untuk mendapat bantuan daripada Majlis Agama Islam Selangor, tapi dia tak mahu memohon...

Begitulah kemuliaan yang Allah berikan kepada orang yang soleh dan zuhud. Bagi saya yang mengenali Allahyarham, memang layaklah dia mendapat kemuliaan sedemikian rupa....!!!

0 Response to "Subhanallah !! Telah Berlaku Satu Kejadian Aneh Pada Jenazah Seorang Remaja Lelaki Ketika Di Mandikan Jasadnya!!!!"