Asal-usul Bedak Muka, Penghalau Roh Jahat!

Cuba intai tas tangan kaum wanita? Pasti salah satu benda utama selain dompet dan telefon dalam tas mereka adalah bedak muka. Betul kan?


Makeup

Tapi, tahukah anda dari mana asal-usul bedak 'magis' ini dan bagaimana kaum wanita menemuinya? Mari, kami beritahu anda.

Semuanya bermula apabila wanita-wanita Mesir mula menekap wajah mereka menggunakan serbuk yang diperbuat menggunakan campuran kapur dan tanah liat. Tujuan utama mereka pada waktu itu bukanlah untuk kecantikan, tetapi bagi menghalau roh jahat.

Ia kemudiannya berubah daripada suatu cara untuk mengelakkan gangguan roh, kepada satu usaha untuk menutup kesan pengelupasan kulit wajah.

Golongan bangsawan wanita mula jatuh hati kepada teknik mengecat wajah mereka sehingga putih melepak. Bahan-bahan yang digunakan waktu itu sangat tinggi kandungan toksik.

Ratu Cleopatra yang sememangnya terkenal kerana rejim kecantikannya, dikatakan menggunakan bedak muka yang diperbuat daripada najis buaya.

Sementara itu, wanita yang kurang mampu pula menggunakan tepung gandum untuk dijadikan bedak wajah.

Di Jepun dan China, wanita-wanita Geisha mewarnakan wajah mereka menggunakan tepung beras.

Pada kurun ke 15, pengeluaran tepung beras telah menjadi industri penting kerana penggunaannya sebagai alat kosmetik semakin meningkat.

Kurun ke 20, apabila berkembangnya bidang teater, permintaan terhadap bedak wajah menjulang tinggi kerana para pelakon memerlukan bedak untuk menyolek wajah mereka.

Kerana permintaan yang tinggi, banyak syarikat mula bereksperimen dalam menghasilkan bedak wajah untuk kegunaan ramai. 

Pada tahun 1923, sebuah syarikat Inggeris, Laughton & Sons, telah berjaya menghasilkan bedak kompak pertama. Anthony Overton turut melancarkan bedak kompak untuk kulit gelap Afro-Americans yang dinamakan High Brown Brand. Elizabeth Arden pula melancarkan beberapa produk kosmetik termasuk bedak kompaknya pada tahun 1940an.

Masa berlalu, kualiti penghasilan bedak kompak semakin berkembang maju.

Hari ini, bedak bukan sahaja tertumpu pada kaum wanita, malah lelaki dan bayi juga mempunyai pilihan tertentu untuk penjagaan kulit mereka.

0 Response to "Asal-usul Bedak Muka, Penghalau Roh Jahat!"