Pernahkah Anda Terfikir, Kenapa Adanya Cincin Perkahwinan?

Tahukah anda kenapa kita memakai cincin semasa bertunang dan selepas berkahwin? Cincin ini kemudiannya akan disarung pada jari manis?

Cincin Perkahwinan

Dan kenapa bukan disarung pada jari telunjuk, jari hantu atau jari kelengking?

Sebenarnya, sejarah cincin perkahwinan itu sendiri tidak begitu jelas. Terdapat dua versi yang sering diperkatakan iaitu sejarah Mesir Kuno dan Rom Kuno.

Namun, bagi sejarawan mereka lebih mempercayai versi Mesir Kuno yang memulakan tradisi cincin pernikahan ini.

Tiga ribu tahun lalu, orang Mesir menggunakan cincin yang dibuat daripada tulang, gading, akar atau kulit.

Cincin perkahwinan diibaratkan sebagai simbol cinta abadi antara lelaki dan wanita.

Bentuk lingkaran bulat cincin juga mempunyai alasan tersendiri. Bentuk bulat yang tidak putus melambangkan cinta, keabadian, tanpa awal dan tanpa akhir, walaupun selepas mati.

Manakala lubang ditengah lingkaran cincin pula melambangkan sebuah pintu yang mengarah kepada kejadian yang diketahui mahupun tidak diketahui.

Memberi cincin pada wanita yang dikahwini bermaksud tanda cinta abadi yang tiada pengakhiran.

Persoalannya, kenapa cincin disarung pada jari manis tangan kiri sahaja? Sebenarnya ditangan manapun cincin disarung, ianya bergantung kepada adat dan budaya sesebuah masyarakat.

Bagi kepercayaan Mesir Kuno, menyarung cincin pada jari manis tangan kiri kerana jari ini memiliki saluran pembuluh darah khusus yang berhubung dengan jantung.

Konsep ini kemudiannya diikuti sampai sekarang dan diberi istilah vena amoris atau vein of love, yang bererti 'pembuluh darah cinta'.

Bagi orang Islam, memakai cincin di jari manis merupakan salah satu sunnah Nabi.

Anas bin Malik r.a. pernah meriwayatkan, "Bahawasanya Nabi SAW memakai cincin pada jari ini - sambil mengisyaratkan pada jari manis tangan kirinya". (Muslim)

0 Response to "Pernahkah Anda Terfikir, Kenapa Adanya Cincin Perkahwinan?"