Keberanian Budak 5 Tahun Palestine Serang Tentera Israel


Dalam dunia maya pada hujung minggu, tersebar foto seorang budak kecil melemparkan batu ke arah polis Israel. Kanak-kanak yang memakai ikat kepala bendera Palestin dan berpakaian tentera berlari ke arah orang ramai selepas membuat serangan terhadap polis bersenjata israel. kejadian tersebut berlaku baru-baru ini.

Kanak lima tahun tersebut mengambil bahagian dalam perarakan Hari Tahanan Palestin 'yang jatuh pada hari Jumaat (17/4). Dalam perarakan tahunan, beribu-ribu penduduk di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat menggesa pembebasan enam ribu tahanan politik yang ditahan selama-lamanya oleh pihak berkuasa Israel atas tuduhan 'Tujuan Keganasan'.



Akhbar The Daily Mail melaporkan, Sabtu (18/4), gambar itu diambil ketika bantahan aman di kota Bilin, Tebing Barat. Pihak polis Israel secara paksa menyuraikan dengan peluru getah dan gas pemedih mata. Lebih daripada 100 orang mengambil bahagian dalam perarakan. Mengakibatkan beberapa penunjuk perasaan cedera daripada  peluru getah dan gas pemedih mata yang dibuat oleh Tentera Israel

Jurugambar AFP belum menjelaskan identiti kanak-kanak itu yang berani melawan polis Israel.

Penyelaras Tindakan Abdullah Abu Rahman berkata, polis Israel tidak mempunyai hak untuk menyuraikan perarakan. "Kami akan terus mengambil bahagian perarakan sehingga pembebasan semua tahanan," katanya.

Israel sejak tahun 1967 sehingga kini telah menangkap 800 ribu rakyat Palestin. Ia sama 40 peratus daripada penduduk palestin yang dijajah. Iaitu, hampir seluruh keluarga di Palestin mempunyai saudara mara yang ditangkap di Negeri Zionis 

0 Response to "Keberanian Budak 5 Tahun Palestine Serang Tentera Israel "