Seram Dirasuk Makhluk Halus Mendaki Gunung Stong

Pengalaman Seram Mendaki Gunung Stong-Kisah Seram ini berlaku kira-the kira setahun yang LALU semasa aku mengikuti ekspidisi Rakan Muda ke Gunung Stong. Gunung ini terletak di Hutan Jelawang di Negeri Kelantan. Kami sampai ketapak, perkhemahan Gunung Stong Jam 8:00 Malam Setelah selesai mendirikan khemah masing-masing membersihkan diri. Ada yang mandi dibilik air yang disediakan, dan ada yang mandi disungai yang berdekatan. Ketika itu aku sudah merasa seram sejuk seolah-olah ada sesuatu yang memerhati gerak-geri kami.

Aku tidak berani turun ke sungai kerana keadaan cuaca yang gelap. Selepas makan malam, masing-masing membuat aktiviti bebas. Aku mengambil kesempatan ini untuk berkenalan dengan ahli-ahli ekspedisi Gunung Stong yang lain. Kami bercerita sehingga lewat malam. Ketika hendak memasuki khemah untuk berehat, aku terkejut kerana aku ternampak kelibat sesuatu didalam khemah.

Rakan satu khemah aku sudah lama hanyut dibuai mimpi. Sepanjang malam, aku tidak nyenyak tidur kerana terdengar bunyi-bunyi haiwan hutan yang kadangkala mengerikan.
Kira-kira jam 6:00 pagi kami telah dikejutkan untuk bersiap-siap mendaki Gunung Stong. Masing-masing agak keletihan, maklumlah semalam kami menaiki bas untuk kekawasan ini selama lebih lapan jam (dari Johor Bahru). Selepas sarapan, masing-masing bersiap untuk mendaki.
Setibanya dikaki Gunung Stong, salah seorang peserta tiba-tiba menarik diri kerana kakinya bengkak. Tidak tahu apakah puncanya. Yang lainnya meneruskan perjalanan. Kami merentasi berbagai halangan seperti anak sungai, air terjun dan hutan belukar. Masing-masing kelihatan letih tetapi penuh semangat untuk meneruskan perjalanan.

The Kami sampai dipertengahan Gunung Stong lewat petang dan bersiap untuk bermalam of disitu selepas untuk tidakTurun dari Puncak Gunung nanti Waktu itu ada diantara kami yang sudah tidak berdaya, melangkah the dan mengambilkeputusan meneruskan perjalanan ke Puncak to Gunung Stong Mereka Hanya menunggu kami di khemah
Aku Bersama peserta yang lain meneruskan perjalanan kami. Cahaya matahari semakin kelam dan suasana semakin sejuk. Akhirnya kami tiba dipuncak hampir waktu Maghrib. Kami sempat bergambar. Waktu itu aku merasa tersangat letih dan lapar. Nasib baik aku ada membawa sedikit bekalan. Kami berkongsi makanan.
Pengalaman Seram Mendaki Gunung Stong Pengalaman Seram Mendaki Gunung Stong
Sesat

The Dalam perjalanan Turun aku the Adalah diantara yang terakhir of Hari semakin gelap Apabila sampai disuatu, Kawasan the kami terdengar the Suara the siamang bersahut-sahutan seolah-OLAH the ingin memberitahu sesuatu Ada diantara peserta wanita the yang kecut perut kerana bunyi, ITU the Betul rasanya-Betul diatas of kepala kami . Dengan hanya berpandukan lampu suluh dan panduan dari peserta yang berpengalaman mendaki Gunung Stong, kami menuruni gunung sambil berpengangan tangan. Ada diantara kami yang sudah terlalu lemah dan jatuh pengsan.
Ini menyebabkan perjalanan kami terhenti beberapa kali. Aku merasa aneh kerana kami masih belum sampai ke kawasan perkhemahan kami walaupun sudah lebih dua jam kami berjalan. Aku rasa aku telah melalui satu kawasan yang sama dimana terdapat pokok yang besar-besar entah berapa kali. Akhirnya guru pandu kami mengakui yang dia tidak berjumpa jalan asal yang kami lalui semasa mendaki kepuncak Gunung Stong tadi.

Kami menjadi risau, tetapi nasib baik semua berjaya mengawal perasaan. Salah seorang dari kami mencadangkan agar kami meneruskan perjalanan, tetapi masing-masing merasa bimbang kalau-kalau kami semakin jauh tersesat didalam hutan.

Entah macam mana tiba-tiba muncul sekumpulan pemuda misteri. Masing-masing memakai serban dan jubah putih. Mereka memberi salam. Kami menjawab salam mereka dan menceritakan masalah kami. Menurut mereka, kejadian seperti ini memang selalu berlaku.
Mereka menasihatkan kami agar teruskan perjalanan menuruni Gunung Stong sambil menunjuk kesatu arah. Masing-masing melihat kearah yang ditunjukkan. Belum pun sempat kami mengucapkan terima kasih, kumpulan pemuda tadi hilang entah kemana. Masing-masing terdiam.
Kami meneruskan perjalanan kearah yang ditunjukkan dan tidak lama kemudian kami ternampak cahaya kelam yang datangnya dari kawasan perkhemahan kami.

Sesampai sahaja dikhemah, kami terus dihujani dengan berbagai pertanyaan. Kami tersesat lebih dari satu jam.
Nasib baik ada kumpulan misteri yang berjubah tadi membantu kami.
Pengalaman Seram Mendaki Gunung Stong
Of gambar Hiasan
Yang menghairankan kami untuk apa mereka menuju to Arah the ke puncak Gunung the of Stong sedangkan di sana the tidak terdapat sebarang to the perkampungan Pun. Entah kenapa walaupun letih the aku merasa Susah untuk tidur. Diluar hujan Turun dengan lebatnya of of Aku merasa risau kerana khemah, Kami didirikan diatas tanah yang tidak berapa rata. Takut nanti kami hanyut dibawa arus atau tanah runtuh.
Keesokkan harinya, kami berkemas untuk turun dari puncak Gunung Stong ketapak perkhemahan kami sebelum ini. Dalam perjalanan turun, masing-masing sibuk menceritakan pengalaman masing-masing. Disamping itu kami terpaksa berhati-hati kerana jalan licin. Ada juga diantara kami yang tersungkur entah berapa kali. Yang menggelikan hati, ada yang terjatuh kedalam lopak air yang agak dalam dan gagal untuk naik semula walaupun ditolong oleh beberapa orang.

Dirasuk Makhluk Halus
Kami the sampai disatu Tempat the the Rehat yang dinamakan Baha Camp Disitu Masing-Masing melepaskan penat Lelah dengan Mandi dan memasak Makanan. of Hari pun sudah tengahari Sedang kami Leka Mandi, TIBA-TIBA ketua the Kumpulan ekspedisi menyuruh kami the cepat bersiap untuk bertolak turun. Kami terpinga-pinga. Letih pun belum hilang rasanya.
Dia kata sesuatu yang buruk telah berlaku dan menyuruh kami cepat meninggalkan kawasan itu. Aku segera naik kedarat dan mengambil barang-barang aku. Aku mendapat tahu yang salah seorang peserta wanita telah dirasuk makhluk halus. Dia tidak suka kami berada dikawasannya dan mengugut untuk merasuk lebih ramai lagi sekiranya kami terus berasa disitu. Walaupun takut, masing-masing masih dapat mengawal perasaan. Kami berkumpul dan berjalan bersama-sama menuruni Gunung Stong.

Yang tinggal hanyalah ketua kumpulan, peserta yang dirasuk makhluk halus Serta beberapa orang tracker the yang bekerja di Baha Camp. the Dalam perjalanan Masing-Masing the Masih tertanya-Tanya apakah, the yang sebenarnya berlaku. the Kami sampai ditapak perkhemahan lewat petang.
Selepas mendirikan khemah dan the Mandi Kami bersiap untuk memasak of Dalam waktu itu kami melihat peserta yang dirasuk tadi turun bersama-sama yang lain. Dia kelihatan normal. Sebelum masuk kekawasan khemah, Abang Baha (Ketua Baha Camp) membaca sesuatu lalu dihembus kepada peserta yang dirasuk makhluk halus tadi. Tiba-tiba dia menjadi lemah dan terus disambut dan dipapah kekawasan khemah. Dia dibaringkan ditengah2 padang dan abang Baha terus membaca jampi serapahnya.

Kami tidak dibenarkan mendekati peserta wanita tadi kerana menurut abang Baha, makhluk halus yang merasuknya masih berada dikawasan itu bersama dengan kawan-kawannya. Walaupun kami tidak nampak makhluk halus dan kawan -kawannya ITU, kami patuh pada arahan Abang Baha. of Gambar Hiasan Selepas Makan Malam the Semua mengerumuni Abang the Baha untuk mengetahui cerita yang sebenarnya of The yang the Menurutnya makhluk halus the kerana memetik sekuntum Bunga Dari Pokok tinggal dikawasan Gunung Stong itu Marah pada peserta, yang dirasuk berkenaan the yang Hanya menghasilkan baunya setiap tujuh tahun.

Katanya lagi jika kami masih berada di Baha Camp, mungkin lebih ramai lagi yang akan dirasuk. Walaupun makhluk halus itu berjaya diusir dari badan peserta berkenaan, abang Baha terpaksa membenarkannya merasuk semula peserta itu untuk menolong mambawa peserta itu turun sehingga kekawasan khemah

Jika tidak mereka menghadapi of masalah the untuk membawanya Turun the dengan keadaan badannya, the yang lemah. the the Dan banyak lagi yang diceritakan Oleh Abang,, Gunung Stong ITU, Baha mengenai Hutan .

Kisah Seram Para Peserta
Malam ITU the kami berkumpul Dalam beberapa Kumpulan Masing-Masing menceritakan to Kisah SERAM petang the Tadi Dan ada juga yang menceritakan pengalaman yang serupa of. the the Aku merasa-seolah-OLAH seperti berada, di Cineplex Bila sudah jemu mendengar the cerita Satu Kumpulan the aku beralih kekumpulan Yang lain

Walaupun the Topik perbualan hampir sama aku Masih tetap mahu mendengarnya of. the Kisah Ada yang tidak the dan mendengar tidur keesokan hari kerana asyik bercerita,,, sehingga,SERAM a Dalam perjalanan pulang ke Johor Bahru, the ketua ekspedisi Gunung of Stong memberi peluang the pada setiap peserta untuk meluahkan ISI hati masing-masing berkenaan ekspedisi kami ini termasuklah peserta yang dirasuk semalam. Walaupun dia tidak ingat setiap kejadian, tetapi dia memberitahu kami yang dia beberapa kali terserempak dengan beberapa orang yang bukan peserta ekspedisi semasa menaiki puncak Gunung Stong.

Daripada kejadian yang aku alami, aku sedar betapa kita semua perlu menghormati harta benda orang lain dan jangan bersikap angkuh apabila memasuki sesuatu kawasan yang kita belum kenal sepenuhnya. Kita juga perlu menjaga flora dan fauna. Buat kawan-kawan yang sama-sama menyertai Ekspedisi Gunung Stong, aku ucapkan selamat berjaya. Semoga Kita bertemu di ekspedisi, yang lainnya Perkongsian to Kisah SERAM the Ekspedisi the Mendaki Gunung Stong, Salah seorang peserta of …

0 Response to "Seram Dirasuk Makhluk Halus Mendaki Gunung Stong"