Haiwan-haiwan Yang Sangat Sukar Ditemui

Kajian yang dilakukan oleh beberapa pertubuhan hidupan liar di dunia mendapati, terdapat beberapa jenis haiwan yang telah diklasifikasikan sebagai makhluk yang sukar ditemui dan sering bersembunyi.


Jadi, mari kita cuba merungkai, antara haiwan-haiwan misteri tersebut.

Kakapo



Kakapoa adalah sejenis spesis burung kakak tua yang tidak boleh terbang. Kepelikan ini menyebabkan Kakapo sering menjadi mangsa keadaan.

Haiwan ini hanya menghabiskan riwayatnya dengan berjalan serta memanjat bagi mencari makanan.

Perubahan struktur muka bumi menyebabkan Kakapo tidak ada tempat untuk dituju. Selain itu, aktiviti pemburuan juga menyebabkan burung ini menjadi mangsa. Keadaan Kakapo yang lambar berjalan menyebabkannya mudah ditangkap.

Kakapo boleh didapati di beberapa kepulauan dalam negara New Zealand. Dipercayai, kehadiran bangsa Eropah ke negara ini sejak kurun ke-11 hingga sekarang dengan pelbagai aktiviti ekonomi menyebabkan populasi Kakapo semakin berkurangan.

Bagaimanapun, bangsa Eropah tidak mahu mengakui perkara itu. Sebaliknya, mereka menuduh bangsa Mouri yang gemar memburu Kakapo menjadi punca kepupusan Kakapo.

Pada tahun 2012, populasi Kakapo yang diketahui hanya berjumlah 122 ekor sahaja.

Jumlah ini diambil kira selepas kerajaan New Zealand melancarkan program Kakapo Recovery Plan 1980.

Solendon


Solendon dikategorikan sebagai mamalia dan berasal dari Cuba. Rupa dan bentuknya memang sama seperti tikus tetapi dibezakan oleh mulutnya yang muncung dan panjang. 

Mengikut beberapa laporan jurnal haiwan, Solendon dikategorikan sebagai haiwan yang mempunyai bisa. Haiwan ini akan menyuntik bisanya kepada mangsa sewaktu ia menggigit.

Meskipun begitu, menurut pengkaji haiwan daripada Durell Wilding Conservation Trust, Dr. Richard Young, Solendon adalah antara spesis yang wujud sejak 80 juta tahun dahulu.

Ia adalah satu-satunya haiwan unik yang sedang diberi perlindungan dan sedang dibiakkan di Republik Diminican

Olm


Haiwan ini amat jarang dikenali. Boleh dikatakan ia sangat misteri. Mengikut beberapa jurnal haiwan, Olm dikategorikan sebagai amfibia yang buta.

Ia dipercayai berasal dari Eropah. Sekali pandang, haiwan ini seakan sama dengan belut. Namun, sesuatu yang aneh mengenainya ialah, haiwan ini mempunyai kaki yang kecil untuk membolehkannya berenang.

Olm boleh ditemui dalam kawasan perairan gua yang gelap. Oleh sebab haiwan ini buta, ia mempunyai deria bau dan pendengaran yang tajam.

Bumblebee


Barangkali ramai yang ingat Bumblebee yang ini adalah watak makhluk asing berjasad kereta dalam filem fiksyen Transformer. 

Tahukah anda, kelawar yang diberi nama Bumblebee ini sebenarnya antara spesis kelawar terkecil yang terdapat di kawasan Asia Tenggara.

Nama Bumblebee adalah nama baru bagi spesis ini. Dahulu, ia dikenali sebagai Kelawar Hidung Babi.

Nama itu sesuai dengan keadaan hidungnya yang sama seperti khinzir. Populasi haiwan ini boleh ditemui di kawasan gua batu kapur, tenggara Thailand dan Myanmar.

Kelawar dewasa berukuran satu inci panjang iaitu bermula dari kepala hingga ekornya.

Spesis kelawar ini berfungsi sebagai pengawal ekosistem. Ia menjadikan serangga sebagai makanannya. Proses memburu serangga berlaku pada waktu senja dan malam.

Monito Del Monte


Menurut istilah Sepanyol, Monito Del Monte membawa maksud monyet kecil. Bagaimanapun, komuniti saintis haiwan sepakat bahawa, Monito Del Monte sebenarnya adalah marsupial yang hidup secara liar di hutan Chile dan Argentina.

Tahukah anda, haiwan ini sudah dikategorikan sebagai haiwan yang telah pupus lebih daripada 11 juta tahun dahulu.

Namun selepas eksplorasi dilakukan saintis Botani, akhirnya mereka menemuinya di hutan hujan Chile dan Argentina.

Setakat ini, tidak diketahui jumlah sebenar haiwan yang jarang ditemui di dunia. Mengikut rekod, Monito Del Monte merupakan haiwan yang paling jarang dilihat kerana bilangannya yang semakin sedikit.

0 Response to " Haiwan-haiwan Yang Sangat Sukar Ditemui"