4 Permaisuri Bukan Berdarah Kerabat

     
Tuah orang nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Empat wanita ini bukan sahaja punya personaliti hebat dan menawan, tetapi juga bertuah kerana disunting sebagai suri seorang putera raja. Di bawah kami paparkan serba sedikit kisah ringkas seorang wanita biasa, kemudiannya menyandang gelaran permaisuri.

1. SITI AISYAH ABDUL RAHMAN
2
Berkahwin dengan Almarhum Sultan Selangor, Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, beliau mencipta sejarah sebagai Permaisuri Agong termuda. Beliau berusia 28 tahun ketika Almarhum Sultan Salahuddin ditabalkan sebagai Yang DiPertuan Agong..
2. SULTANAH NUR ZAHIRAH
2


Melangsungkan perkahwinan dengan Sultan Selangor, Sultan Mizan Zainal Abidin pada 28 Mac 1996, baginda permaisuri dilantik sebagai Raja Permaisuri Agong pada 13 Disember 2006 berikutan perlantikan Seri Paduka Baginda Sultan Mizan Zainal Abidin sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-13.
3. TUANKU SITI BAINUN
2
Baginda merupakan seorang guru sekolah ketika bertemu Almarhum Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Bergelar Permaisuri Agong dari 1989 hingga 1994, baginda merupakan golongan rakyat jelata yang pertama diangkat ke gelaran tersebut.
4. SULTANAH KALSOM
2
Baginda yang berketurunan Pakistan pernah bertugas sebagai pramugari dan setiausaha dan diangkat sebagai Sultanah Pahang pada tahun 1992.

0 Response to "4 Permaisuri Bukan Berdarah Kerabat"