Pakar Makanan Chef Ismail Ahmad dan Chef Wan Pertahankan Popiah



Sekarang ini, pakar makanan tempatan telah mempertahankan popiah sebagai makanan istimewa kebangsaan selepas kumpulan Indonesia mendakwa bahawa ia berasal dari Jawa Tengah.


Datuk Chef Ismail Ahmad berkata popiah berbeza daripada lumpia, seperti yang dikenali oleh Indonesia, dan kita semua tahu popiah makanan istimewa Malaysia dan terkenal dengan penduduk tempatan dan pelancong.

Jika anda pergi ke Jakarta, anda tidak dapat mencari popiah sana. Manakala popiah adalah mudah didapati di mana-mana di Malaysia.

Secara umumnya, Lumpia merujuk kepada spring rolls di Cina, dan berasal dari perkataan Hokkien, lunpia. Dipercayai banyak berasal dari wilayah Fujian di China, dan didapati secara meluas di Asia Timur dan Asia Tenggara.

Chef Ismail berkata kekeliruan yang mungkin berpunca daripada fakta bahawa banyak jenis makanan - pada asalnya dibawa oleh Indo-Cina apabila mereka datang berdagang di Melaka abad yang lalu - telah diadaptasikan ke dalam budaya tempatan.

Chef selebriti, Datuk Redzuawan Ismail, yang lebih dikenali sebagai Chef Wan, berkata mana-mana negara tidak harus menuntut sebagai hak milik masing-masing mempunyai cara yang berbeza untuk menyediakan hidangan.

0 Response to "Pakar Makanan Chef Ismail Ahmad dan Chef Wan Pertahankan Popiah"