Beribu Duit Syiling Tertanam Di Badan Pokok Ini



Fenomena aneh pokok dengan syiling tertanam di seluruh kulit adalah satu misteri berjaya di rungkai, badan pokok dipenuhi telah dikesan di hutan sekitar England terutama pada laluan dari Daerah Peak ke Tanah Tinggi Scotland.


Sebenarnya ia adalah satu kepercayaan sesetengah orang di sana bahawa mememasukkan duit syiling ke dalam batang pokok membuatkan impian mereka termakbul. Pokok-pokok tersebut lebih di kenali sebagai "Wishing Tree" yang membawa tuah apabila dimasukkan duit syiling sambil membuat permintaan.

Selain itu ia adalah sebagai tanda menghormati dewa-dewa yang telah berjuta-juta tahun tinggal di dalam pokok tersebut dan dengan harapan dewa tersebut akan membalas dengan kebaikan.

Apa yang menarik kepercayaan ini telah diamalkan sejak dulu lagi di mana dijumpai pokok-pokok yang mempunyai syiling dari tahun 1700 an lagi.


Duit-duit tersebut telah meleding dan membengkok kerana sudah terlalu lama

Ada satu kejadian berlaku di Wales dimana ada seorang pengusaha perlancongan telah menolak hutan-hutan di sekitar hutan di sana untuk dibangunkan dan beliau terkejut kerana menjumpai 7 batang pokok penuh dengan duit syiling.

Pengusaha tersebut ,Meurig Jones, berkata kepada BBC: "Kami tidak tahu mengapa ia dilakukan apabila kita mula-mula perasan batang pokok itu telah dipenuhi dengan syiling.Saya melakukan beberapa penyiasatan dan mendapati bahawa pokok-pokok digunakan digunakan sebagai "Wishing Tree"

Apabila di tanya kenapa duit tersebut tidak diusik dan dicuri baliau menjawab, "orang yang sakit boleh tekan duit syiling ke dalam pokok dan penyakit mereka akan pergi. Jika seseorang itu mengambil duit syiling keluar walaupun, ia berkata, mereka kemudian jatuh sakit."

0 Response to "Beribu Duit Syiling Tertanam Di Badan Pokok Ini"