Video Kaabah Di Genangi Banjir Tahun 1941



Sebagai sebuah negara padang pasir dan jarang sekali turunnya hujan, tidak ramai orang yang tahu jika negara Arab Saudi pernah mengalami banjir yang cukup besar. Bahkan banjir yang terjadi pada tahun 1941hinggakan Kaabah di genangi banjir. *

Seperti dipetik dari wikiislam.net, air setinggi 152 sentimeter telah menggenangi kompleks Masjid Al-Haram, termasuk Kaabah. Musibah itu lantaran sistem pembuangan air belum canggih, apalagi Makkah berada di tengah lembah dikelilingi bukit-bukit batu.

Tidak diketahui berapa ramai jumlah jamaah haji pada waktu itu. Mungkin tidak banyak sebab pada 1920-an jemaah terus menurun. Pada 1922, jumlahnya 56 ribu orang. Meskipun dilanda banjir, para jamaah haji ketika itu tetap melakukan tawaf, seperti terlihat dalam rakaman video yang dimuat naik ke laman Youtube.

Banjir juga merendam Kaabah di masa Khalifah Umar bin Khattab. Bencana itu merosakkan dinding batu yang dilekatkan dengan lumpur dan tanah. Sekarang bangunan setinggi 13.1 meter itu diperkukuhkan simen.  
   

             

0 Response to "Video Kaabah Di Genangi Banjir Tahun 1941"