Pemimpin Terbaik Yang Disebut Dalam Hadis Nabi

Pernah dengar nama Muhammad Al-Fateh? Beliau lahir pada 30 Mac 1432 di Andrianapolis yang terletak di kawasan sempadan Turki-BUlgaria.

Sultan Muhammad Al-Fateh

Sejak kecil dia sudah diajar menguasai pelbagai cabang ilmu agama termasuk politik, seni perang, bela diri, tasawuf dan banyak lagi.

Bahkan, beliau mampu bertutur dalam tujuh bahasa iaitu Arab, Turki, Greek, Hebrew, Pari, Latin dan Serbia, menggambarkan betapa tinggi tahap kecerdasannya.

Muhammad Al-Fateh mula memangku jawatan sebagai pemerintah kerajaan Islam pada tahun 1444 sewaktu berusia 12 tahun.

Pada usia 19 tahun, barulah beliau memegang jawatan khalifah secara rasmi, sebagai pemerintah empayar Turki Uthmaniyyah ke 7 dan digelar sebagai Sultan Muhammad Al-Fateh.

Pada zaman pemerintahan beliau, berlaku perluasan kuasa yang besar untuk empayar Islam. Malah, tokoh inilah yang akhirnya berjaya menakluki kota Kostantinopel, ibu kota empayar Byzantine yang sudah berusia 1,000 tahun.

Penaklukan kota yang merupakan benteng utama Kristian Ortodoks ketika itu telah dinyatakan oleh Rasulullah dalam sebuah hadis berbunyi, "Kostantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Raja yang menaklukinya ialah sebaik-baik raja dan dibawah pimpinannya ialah sebaik-baik tentera." (Hadis riwayat Ahmad Bin Hanbal, Al-Musnad)

Rasulullah SAW telah mengungkapkan sedemikian 800 tahun sebelum Sultan Muhammad Al-Fateh berjaya melaksanakannya.

Sebelum itu, sebelas misi ketenteraan menawan Kontantinopel dari era Khalifah Usman Bin Affan sehinggalah kepada kerajaan Uthmaniyyah (bapa Sultan Muhammad Al-Fateh) telah gagal menawan kota purba itu.

Hanya Sultan Muhammad Al-Fateh yang ketika itu baru berusia 21 tahun berjaya meruntuhkan kekebalan kota itu, sekaligus membenarkan hadis Rasulullah SAW ratusan tahun sebelumnya.

Nama kota itu ditukar menjadi Islambol yang bermaksud 'Islam keseluruhannya', dan kini dikenali sebagai Istanbul.

Beliau juga yang menukar gereja besar di kota itu menjadi masjid Aya Sofia (kini menjadi muzium).

Melalui penaklukan itu, Islam tersebar ke Bosnia, Hungry, Serbia, Albania dan negara-negara sekitarnya.

Selepas berjaya menakluki Kostantinopel, sampai masa kali pertama tentera Islam mengerjakan solat Jumaat di situ.

Sultan Muhammad Al-Fateh [2]
Gambar hiasan.

Namun, timbul persoalan, siapa yang akan menjadi imam?

Lalu Sultan Muhammad Al-Fateh bertanya kepada tenteranya, "Siapa yang pernah meninggalkan solat fardu, sila duduk." Tiada seorang pun tenteranya duduk.

Beliau bertanya lagi, "Siapa yang pernah meninggalkan solat rawatib selepas baligh, sila duduk." Sebahagian tenteranya duduk.

Beliau bertanya lagi, "Siapa yang pernah meninggalkan solat tahajjud selepas baligh, sila duduk." Semua tenteranya duduk.

Lalu, Sultan Muhammad Al-Fateh mengimamkan solat Jumaat pertama di kota itu kerana dia tidak pernah gagal menunaikan ketiga-tiga solat itu sejak beliau akil baligh. 

Kerana itulah beliau digambarkan sebagai sebaik-baik pemimpin dalam sejarah empayar Islam.

Subhaanallah..

0 Response to "Pemimpin Terbaik Yang Disebut Dalam Hadis Nabi"