Tahukah Anda Siapa Pencipta Gari?

Gari tangan, peralatan yang digunakan oleh penguat kuasa keselamatan dan sering kita lihat dalam kaca televisyen. Namun, tahukah anda tentang asal-usul penciptaan gari ini?

Gari


Sebelum terciptanya gari besi, manusia dikatakan menggunakan tali atau apa sahaja material yang boleh mengikat penjenayah yang melakukan kesalahan.

Gari besi pertama dikatakan dicipta sewaktu zaman batu. Ketika itu gari yang dicipta hanya mempunyai satu saiz dan tidak praktikal untuk digunakan.

Jika pesalah mempunyai pergelangan tangan yang kecil, gari tersebut tidak boleh mengikat tangan si pesalah.

Akhirnya pada tahun 1862, seorang lelaki bernama W.V. Adams mempatenkan gari boleh laras yang pertama.

Selang beberapa tahun kemudian, Orson C Phelps pula mempatenkan satu lagi gari yang telah ditambah baik.

Pada tahun 1865, John Tower menggabungkan ciptaan Adams dan Orson untuk mencipta gari yang digunakan sehinggalah sewaktu zaman Perang Dunia Kedua.

Tetapi terdapat masalah yang perlu ditangani. Ramai pesalah berjaya meloloskan tangan mereka kerana gari tersebut boleh dibuka dengan sedikit hentakan pada tempat kuncinya.

Pada tahun 1879, Tower Handcuffs, syarikat milik John Tower memperkenalkan gari dengan sistem kunci berganda yang dapat menyelesaikan masalah itu.

Revolusi gari menjadi seperti apa yang digunakan pada masa kini bermula pada tahun 1912, apabila George Carney mencipta cuff swing yang pertama.

Reka bentuk ini dianggap paling mudah digunakan kerana seorang anggota polis boleh menggari pesalah dengan cepat dan hanya dengan menggunakan satu tangan sahaja selain daripada mempunyai ciri-ciri keselamatan yang tinggi.

Sehingga ke hari ini, rekaan George Carney telah diguna pakai oleh anggota keselamatan di seluruh dunia.

Mungkin terdapat perbezaan jenama dan perubahan kecil pada gari, namun rekaan gari yang digunakan tetap sama.


0 Response to "Tahukah Anda Siapa Pencipta Gari?"