Pemancing Menemui Ikan Aneh Jernih Seperti Kaca

Baru-baru ini seorang pemancing terkejut menemui ikan yang seluruh tubuhnya jernih seperti plastik. Ada yang menuduhnya satu penipuan, ikan tersebut ternyata benar-benar asli.

Ikan unik itu mempunyai nama Salpa Maggiore dan memang sangat jarang berlaku. Pemancing dari New Zealand yang menangkapnya sedang berenang di permukaan laut. Semasa itu Stewart Fraser sedang mancing dengan anaknya disebelah utara Pulau Utara Karikari Peninsula dan meyangknya seekor udang.

"Aku teragak-agak sama ada perlu menangkapnya, tapi rasa ingin tahu lebih kuat sehingga aku memutuskan melihatnya lebih dekat," ucap Stewart. "Rasanya bersisik dan tidak lembik, hampir seperti jeli, dan anda tidak boleh melihat apa-apa di dalamnya selain gumpalan kecil berwarna oren.

"Kami tidak tahu itu apa dan tidak pernah melihat seperti ini sebelumnya," lanjut Stewart yang kemudian mengambil gambarnya. Hasilnya penampilan aneh ikan itu mengundang perbincangan dari orang ramai.

Deborah Cracknell dari Akuarium Nasional di Plymouth yakin ikan itu Salpa Maggiore atau Salpa maxima. Ikan itu memang jarang terdengar kewujudannya dan lebih banyak hidup di Lautan Selatan atau laut bersuhu sejuk. Mereka makan fitoplankton dari lapisan atas yang diterangi matahari laut. 


0 Response to "Pemancing Menemui Ikan Aneh Jernih Seperti Kaca"