Kenapa Pesawat Perlu Habiskan Bahan Bakar Sebelum Mendarat?

Kecoh apabila sebuah pesawat AirAsia X D7172 dari Kuala Lumpur ke Jeddah terpaksa mendarat semula di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) kerana menghadapi masalah teknikal.

Nahas-Pesawat

Pesawat berkenaan jenis Airbus A330 terpaksa terbang dalam pergerakan pusingan selama lebih 4 jam di ruang udara Selat Melaka untuk membuang minyak atau bahan bakarnya.

Pasti anda tertanya-tanya, kenapa tindakan tersebut dilakukan. Ada yang mempersoalkan, kenapa juruterbang tidak terus mendaratkan pesawat walaupun lapangan telah dikosongkan. 

Nak tahu kenapa? Anda perlu baca artikel ini!

Menurut sebuah laman sesawang, Aviation Beta, yang menjadi platform para penggemar dunia penerbangan untuk berkongsi informasi, setiap juruterbang yang mengemudi pesawat perlu mengurangkan berat kapal terbang sebelum membuat pendaratan.

Untuk sesetengah kapal terbang, berat yang dibenarkan untuk mendarat adalah 100,000 kilogram kurang daripada jumlah berat ketika berlepas.

Ia kerana, kapal terbang sememangnya dicipta untuk mendarat pada jumlah berat yang kurang daripada ketika ia memulakan penerbangan kerana terdapat banyak risiko andai ia melebihi berat ideal, antaranya tergelincir, tersasar atau terlajak ketika pendaratan dilakukan.

Secara logiknya, andai ia berjaya meneruskan perjalanan sehingga ke destinasi, maka jumlah bahan bakar yang diperuntukkan akan berkurangan kerana telah digunakan bagi proses menerbangkan pesawat.

Namun, terdapat sesetengah situasi yang akan memaksa juruterbang untuk melakukan pendaratan kecemasan atau berpatah balik, antaranya, kapal terbang menghadapi masalah teknikal seperti kegagalan fungsi enjin, masalah kesihatan penumpang atau kebakaran.

Andai ia berlaku, maka juruterbang hanya mempunyai tiga pilihan sebelum membuat pendaratan iaitu tetap mendarat dengan risiko, membuang minyak atau menghabiskan minyak dengan berlegar-legar diruang udara.

Daripada tiga pilihan yang ada, terdapat sesetengah kapal terbang yang tidak mampu untuk menggunakan pilihan kedua iaitu membuang minyak kerana pesawat kendaliannya tidak memiliki keupayaan mengosongkan tangki.

Lantas itu, ia hanya memiliki dua pilihan sahaja dan sudah tentulah, juruterbang mahupun syarikat penerbangan tidak akan sesekali merisikokan nyawa penumpang dengan memaksa pendaratan walaupun bahan bakar masih penuh di tangki.

Ada sesetengah kes, pesawat terpaksa didaratkan walaupun tangki masih penuh namun dalam kes berkenaan, ia melibatkan masalah kecemasan seperti kesihatan penumpang dan akan diputuskan oleh juruterbang sahaja.

Namun, andai pesawat tersebut tidak mempunyai masalah serius, ia perlu terus terbang pada paras rendah tetapi menggunakan tenaga yang besar bagi mempercepatkan proses pembakaran bahan bakar.

Setelah bahan bakar berjaya digunakan pada jumlah tertentu dan pesawat mendapat berat yang ideal, barulah juruterbang memutuskan untuk mendaratkan kapal terbang itu.

0 Response to "Kenapa Pesawat Perlu Habiskan Bahan Bakar Sebelum Mendarat? "