Inilah Antara 7 Jalan Paling Bahaya Di Dunia Dan Paling Unik

Guoliang Tunnel adalah nama sebatang jalan di Gunung Taihang, China. Jalan ini berada tepat di pinggir tebing dengan panorama landskap hutan yang indah.

Guoliang Tunnel di senaraikan sebagai salah satu daripada tujuh jalan paling berbahaya di dunia. Bahkan, laman media China, turut mengatakan ianya sebagai jalan yang mengerikan.

Guoliang Tunnel yang berada di Wilayah Henan. Hampir betul-betul berada di pinggir tebing, dengan panjang kira-kira 1.3 km, lebar 4 meter dan beberapa bahagian dilindungi bumbung batu dengan tinggi 5 meter.

Jalan tersebut dibina sejak tahun 1977 yang mengambil masa selama 5 tahun. Sejarah, Guoliang Tunnel ini dibina oleh masyarakat dari 13 desa yang ada di sekitar Gunung Taihang.

Pada masa itu, mereka mengalami kesukaran untuk melawat ke kampung lain, kerana terpaksa mendaki tebing. Akhirnya dengan menggunakan skop dan bahan letupan, mereka bergotong royong membina Guoliang Tunnel. Kerajaan tempatan pada awalnya turut membantu, namun memaksa mereka menghentikannya kerana jalan itu terlalu berisiko.

Tetapi, masyarakat dari 13 kampung tersebut meneruskan pembinaan Guoliang Tunnel dan akhirnya berjaya di siapkan. Kini masyarakat desa tersebut mendapat faedah dari apa yang mereka kerjakan dan mudah untuk melawati setiap desa. Sejak tahun 2000-an, semakin ramai pelancong yang melawat Guoliang tunnel kerana di anggap unik serta memaparkan lanskap hutan yang hijau bak permaidani raksasa.

Namun di sebalik keindahan itu, Guoliang Tunnel adalah sangat berbahaya. Menurut masyarakat tempatan, ramai yang terbunuh semasa pembinaan jalan tersebut. Kononnya terdapat banyak tengkorak yang bertaburan di bawah jurang yang kedalamannya puluhan meter.

Kerajaan tempatan dengan tegas menasihatkan pelancong yang memandu kereta ke sana. Jangan terlalu memandu laju dan waspada di kala hujan, kerana jalan-jalan disni akan menjadi licin. Selain menaiki kereta, pelancong boleh melewati pemandangan Guoliang dengan berjalan kaki. 

0 Response to "Inilah Antara 7 Jalan Paling Bahaya Di Dunia Dan Paling Unik"